Staňte sa partnerom

Od voskových tabuliek k tabletom, od Márie Terézie k ...?

Vždy, keď existuje možnosť sa poďakovať za to, čo sme dosiahli vo svojich životoch, rýchlo nám v mysli vyskočí naša rodina, naši priatelia a kolegovia, obchodní partneri, okamihy neúspechov, ale aj víťazstiev. Proste všetko, čo nás priviedlo až do toho okamihu, v ktorom chceme vyjadriť svoju vďaku. Koľkokrát nám v tej chvíli príde na um škola? Tá ustanovizeň, v ktorej strávime častokrát tretinu svojho života? Spomenieme si na učiteľa, vďaka ktorému sme na hodinách histórie ani nedýchali, alebo na učiteľku slovenčiny, vďaka ktorej sme objavili krásu kníh, alebo profesorku matematiky, ktorá nám konečne pomohla upratať čísla do systému, ktorý je jasný a úžasný?

 Keď niekde hovoria absolventi prestížnych škôl ako je Harvard, Oxford, Cambridge alebo MIT, vždy sa s hrdosťou prihlásia k svojej alma mater. Koľkokrát sme boli toho svedkami na Slovensku? Kedy pri ďakovnej reči zaznelo meno školy či učiteľa?
Technológie sa dostali do každého aspektu nášho života, školy nevynímajúc. Snaha o modernizáciu nielen školského vybavenia, ale aj samotného vyučovacieho procesu, je na Slovensku predmetom diskusií už viac ako 20 rokov. Ten posun totiž nemá priniesť len zmenu voskovej tabuľky, do ktorej píšeme stylusom, na tablet do ktorého píšeme - áno, opäť stylusom.

 Na Slovensku je túžba poslednú veľkú reformu vo vyučovaní, ako sa vraví reforme z čias Márie Terézie, po takmer 250 rokoch, opäť zreformovať. Pribúdajú interaktívne tabule, zariaďujú sa počítačové učebne, učebné materiály sú aj online. No známkovanie sa nemení a deti stále vlastne učíme len čítať, písať a počítať. Síce už aj na PC, ale keď treba, nepohrdneme ani papierovými logaritmickými tabuľkami. V svete, keď sa riešia aké exascale počítače by sme mohli na Slovensku využiť!

Dokonca sa naštartovala debata o rozdiele medzi klasifikáciou a hodnotením, a či známkovanie z čias cisárovnej má zmysel v 21.storočí. Kde je dôležité memorovanie a kde skôr pochopenie súvislostí. Akú výpovednú hodnotu má napríklad o našich schopnostiach a vlastnostiach správna odpoveď na maturitnú otázku so znením " V ktorej vete prichádza k znelostnej asimilácii/spo¬dobovaniu typu neznelá spoluhláska + znelá spoluhláska = pri výslovnosti dve znelé spoluhlásky? ".

Do systému vzdelávania okrem technológií, hodnotenia a spôsobu vyučovania vstupuje aj ďalší faktor - správa tohto systému. Vďaka istej miere decentralizácie tejto správy a prenesením časti kompetencií štátu na župy, mestá a obce, ako aj vstupom súkromných inštitúcií do vzdelávacieho procesu, dochádza k nárastu rozdielov. Rozdielov nielen v kvalite, ale aj v obsahu, ktorým pripravujeme nové generácie.

Regionálne školstvo je pritom základným kameňom kvalitného vzdelávacieho systému každej krajiny. Globálna pandémia poukázala na nepripravenosť súčasného nastavenia systému a bremeno zodpovednosti zostalo na učiteľoch a zamestnancoch škôl.

 

Aké sú vlastne dnešné potreby v regionálnom školstve? Ako vidia jeho budúcnosť samotní učitelia? Aké technológie dnes využívajú vyspelé krajiny pre zvýšenie kvality vzdelávacieho procesu? Aké inovácie plánujeme zavádzať do školstva a aké sú trendy pri vzdelávaní a učení sa? O tomto a mnohom ďalšom bude diskusia na tému Moderné regionálne školstvo - potreby, trendy, inovácie.

Kto na Medzinárodnom kongrese ITAPA 2021 vystúpi a s čím?
 
OpenLab - program stredoškolského odborného vzdelávania v IT: Tomáš Božik, OpenLab  
Vitajte vo vyučovaní budúcnosti: Martin Minárik, Nexineo
Program koordinátorov digitálnych kompetencií: Alena Kanabová, Accenture Advanced Technology Center
Digitálne vzdelávanie – preklenutie budúcej digitálnej priepasti: Colin Cui Yu, Huawei Technologies
Rozvoj nového študijného odboru stavia most medzi tradíciou a inováciami: Eva Guliková, Ekofond SPP
 
V diskusii v našom paneli vystúpi aj Mário Lelovský z ITASu, Peter Pallo, učiteľ roka 2020 a Svetlana Síthová z MŠVVaŠ SR.
 


 
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným
Nastavenie súborov cookies