Staňte sa partnerom

Ako rozmýšľajú firmy, ktoré sa rozhodli ísť cestou digitálnej transformácie

Emil Fitoš - prezident IT Asociácie Slovenska, ITAS ·

Spoločnosti, ktoré sa rozhodli pre digitálnu transformáciu, narážajú na množstvo problémov. Nemali by sme však podceňovať ich schopnosť zorientovať sa a robiť správne kroky. Na základe prieskumu, ktoré urobilo Slovenské centrum digitálnych inovácií (SCDI) na vzorke viac ako 100 spoločností, sa pokúsime identifikovať priority slovenských firiem. Uvidíme, do čoho už investovali a do čoho ešte plánujú investovať. Ukážeme si, aký je ich postoj k pokročilým technológiám vrátane umelej inteligencie. Zároveň sa pozrieme na to, ako veľmi si spájajú digitálne technológie so zelenou transformáciou. Popri štatistikách sme v SCDI zhromaždili aj množstvo stanovísk a názorov, ktoré môžu objasniť, ako firmy vidia svoje potreby. Vieme ich porovnať s tým, čo sa ponúka ako pomoc z verejných zdrojov, napríklad z Plánu obnovy a odolnosti alebo štrukturálnych fondov EÚ.

Prieskum v 100 slovenských firmách ukázal, že digitálna transformácia sa zmenila z módneho hesla na súčasť stratégie. Podniky začínajú od základov, postupne prechádzajú k práci s dátami a hľadajú z nich hodnotu. Zároveň narážajú na slabú podporu vzdelávania a na to, že zelené riešenia zavádzajú najmä tam, kde je jasný finančný motív.

Kto sa digitalizuje a čím začínajú

Prieskum realizovalo Slovenské centrum digitálnych inovácií, jeden z piatich európskych digitálnych inovačných hubov na Slovensku. Zameral sa na malé a stredné podniky do približne 500 zamestnancov a 100 miliónov eur obratu, ktoré už podnikajú konkrétne kroky v digitalizácii. Manažéri v nich deklarujú, že digitálna transformácia je zosúladená s obchodnými cieľmi a sú pripravení upravovať procesy aj organizáciu, ak to technológie vyžadujú.

Firmy typicky začínajú nasadzovaním „komoditných“ riešení: takmer všetky majú internetové pripojenie a web, po pandémii masovo používajú kolaboračné nástroje a 93 % firiem elektronicky komunikuje so štátom. Najčastejšie digitalizujú administratívu, ľudské zdroje, logistiku, marketing a služby zákazníkom. Potešujúce je, že 59 % firiem investuje aj do kybernetickej bezpečnosti; nejdú teda len po funkcionalite, ale aj po odolnosti.

Čítať viac

Prihláste sa na ITAPA Health & Care 2026

Emil Fitoš

ITAS
Po štúdiách a podnikaní strávil Emil Fitoš viac ako 20 rokov pracovného života v spoločnosti Siemens, neskôr v spoločnosti Atos. V roku 2014 sa stal generálnym riaditeľom Atos Slovensko a Česká republika. Pod jeho vedením bol Atos jednou z popredných spoločností na trhu s významným inovačným prínosom. 21. júna 2017 bol zvolený za prezidenta IT A…
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným