Staňte sa partnerom

Marek Galinski

Slovenská technická univerzita, docent

V roku 2020 ukončil doktorandské štúdium a v súčasnosti je docentom a vedúcim 5G & Automotive Innovation Lab na FIIT STU. Vo výskumných témach sa zameriava na bezdrôtové komunikačné siete budúcich generácií, najmä v oblasti Vehicle-to-Everyting (V2X) komunikácie a inteligentnej automatizovanej mobility, s dôrazom na problematiku heterogénnych sietí a dosahovania nízkej latencie a vysokej spoľahlivosti pre časovo-kritické aplikácie. V roku 2024 absolvoval výskumnú stáž v Christian Doppler Laboratory na TU Wien, zameranú na digitálne dvojčatá bezdrôtových komunikačných sietí podporené umelou inteligenciou. Je spoluautorom viacerých vedeckých štúdií či monografie zameranej na technické a právne aspekty kybernetickej bezpečnosti automatizovaných vozidiel, ktorá vznikla v spolupráci s Právnickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. Je tiež spoluzaklateľom spoločnosti Encoderium zameranej na vývoj softvéru a poskytovanie IT služieb na mieru a je spoluorganizátorom komunitnej konferencie o otvorených technológiach Bratislava OpenCamp.

  • ChatGPT a vysokoškolské štúdium (5 min)
  • IGNITE SESSION: Sú slovenské cesty pripravené na nástup inteligentných áut?
    Ak je dopravné značenie na ceste nejednoznačné, vodiči improvizujú. Chcete ale sedieť v autonómnom aute, ktoré bude musieť improvizovať?

    V posledných rokoch Európska Únia vývija veľké úsilie na zvyšovanie bezpečnosti cestnej dopravy v členských štátoch, v rámci programu Vision Zero. Prechod na inteligentnú mobilitu sledujeme aj v našich autách v priamom prenose - z roka na rok nám do áut pribúda viac nových asistenčných systémov. Načo nám však je auto, ktoré dokáže prečítať dopravné značky a jazdné pruhy, ak toto značenie na ceste nie je prítomné? Ako sa má auto zariadiť, ak je toto značenie nejednoznačné? Dokáže na našich cestách auto dopravné značenie iba prečítať, alebo má šancu aj porozumieť jeho širšiemu kontextu a správne sa rozhodnúť? Sú naše cesty na túto zmenu pripravené?

    VIDEOZÁZNAM
  • IGNITE SESSION: Sú slovenské cesty pripravené na nástup inteligentných áut?
  • Ignite session: Autonómne vozidlo STU - od montážnej dielne k vývoju autonómnych áut
    Slovensko je prakticky od svojho vzniku popredným hráčom v oblasti automobilového priemyslu, žiaľ stále len v podobe pribúdajúcich montážnych dielní zahraničných automobiliek. Výskumno-vývojové strediská pribúdajú veľmi pomaly a sú skôr výnimkou. Tento rok však Slovenská technická univerzita v spolupráci s priemyselnými partnermi predstavila prototyp autonómneho vozidla avSTUBA, ktoré síce dnes zďaleka nemôže konkurovať Tesle či iným veľkým hráčom, no to ani nie je jeho cieľom. Týmto projektom STU ukázala, že keď sa spoja experti a výskumníci z troch fakúlt a získajú aspoň malú podporu priemyslu, dokážu prejsť cestu od nápadu k funkčnému prototypu, v ktorom je možné sa odviezť.  Všetci výskumníci z projektu avSTUBA sú aj učitelia, ktorí svoju prácu vnímajú ako povolanie. Slovensko má tak príležitosť stať sa lídrom v širšom regióne v oblasti vzdelávania budúcich expertov pre oblasť smart dopravy.

    Projekt je primárne projektom Strojníckej fakulty STU na ktorom sa aktívne podieľa Fakulta informatiky a informačných technológií STU a Stavebná fakulta STU. Priemyselní partneri sú spoločnosti Siemens, Xenomatix, Kyburz Switzerland a SlovakiaRing.

    Videozáznam

     
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným