Štát sľubuje, že vybavovanie kľúčových „životných situácií“ bude jednoduchšie a bez zbytočného behania po úradoch. Najďalej je zatiaľ sociálna oblasť, kde sa chystá plne proaktívne vyplácanie tehotenského a materského bez podaní od klientky. Do druhého kvartálu 2026 má rezortom pribudnúť 16 zlepšených životných situácií financovaných z plánu obnovy.
Narodenie dieťaťa: dávky bez žiadosti
Sociálna poisťovňa pracuje na tom, aby sa tehotenské a materské priznali automaticky. Gynekológ pri 13. týždni tehotenstva zapíše očakávaný termín pôrodu do elektronickej zdravotnej dokumentácie a údaj sa prenesie do poisťovne. Tá na základe dát sama začne konanie, vydá rozhodnutie a dávku vyplatí. Klientka tak nebude musieť nosiť tlačivá ani navštevovať pobočku.
Pri materskom má štát dokonca v pláne elektronicky oznámiť zamestnávateľovi nástup na materskú približne šesť týždňov pred termínom pôrodu. Úplne proaktívna nebude naopak ošetrovné (OČR), lebo dopredu nie je jasné, kto sa o chorého člena rodiny postará. Aj tu však má pribudnúť jednoduché elektronické podanie, aby ľudia nemuseli chodiť na úrad. Spoločným menovateľom je princíp „raz a dosť“ – údaje poskytnuté jednému orgánu štát využije naprieč rezortmi.
Nezamestnanosť a choroba: čo už funguje dnes
Životná situácia strata zamestnania je digitalizovaná už od roku 2020. Stačí sa zaevidovať na úrade práce a označiť, že žiadate o dávku v nezamestnanosti; úrady si údaje vymenia medzi sebou. Podľa Sociálnej poisťovne tak približne 98 % ľudí už nemusí navštíviť pobočku. Pripravujú sa aj notifikácie: keď vás zamestnávateľ odhlási, príde upozornenie s ďalším postupom a po rozhodnutí aj informácia o vyplácaní dávky.
Elektronická PN je dnes štandard, hoci v niektorých regiónoch ju obmedzuje ochota či pripravenosť ambulancií. Pri opätovnom nástupe do práce má zasa odpadnúť nosenie pracovnej zmluvy na úrad práce – nový zamestnávateľ prihlási zamestnanca a úrady si informáciu odovzdajú. Ošetrovné síce nebude plne automatické, no má dostať prehľadný online formulár. Cieľom je, aby občan videl stav svojej veci a urobil len to nevyhnutné.
Za kulisami: dáta, zákony a termín 2026
Digitalizácia životných situácií nie je len o krajšom formulári, ale najmä o zmene postupov na pozadí. Ministerstvo vnútra zdôrazňuje automatizáciu a prepojenie registrov, aby medzi úradmi neputovali papiere celé týždne. K tomu sú však nutné aj novelizácie zákonov, ktoré umožnia rýchlejší zápis do registrov a spustenie konaní na základe zdieľaných údajov. Väčšina rezortov dnes pracuje na integráciách, bez ktorých sa jednotlivé situácie nepohnú.
IT komunita pripomína, že štát mohol na začiatku silnejšie určiť spoločné pravidlá – napríklad automatické rozhodovanie tam, kde sa dá, či výmenu dát namiesto dokumentov. MIRRI oponuje, že popri ambíciách zväzovala projekt zložitá legislatíva, verejné obstarávanie aj obmedzené kapacity, a sľubuje jasnejšie smerovanie v pripravovanej koncepcii informatizácie. Všetci sa však zhodujú na cieli: do Q2 2026 doručiť 16 životných situácií z plánu obnovy a zároveň pokračovať v ďalších. Dôležité bude, aby služby boli použiteľné pre každého – online aj osobne – a aby občan nemusel riešiť, ktorý úrad čo robí.