Staňte sa partnerom

Kyberpriestor mení detstvo. Vieme ešte ochrániť naše deti?

Ako chrániť deti a mládež v kyberpriestore, ktorý sa mení rýchlejšie než školské osnovy? Michal Danilák, senior konzultant pre oblasť kybernetickej bezpečnosti, má za sebou viac než päťdesiat projektov pre štátnu správu a veľké podniky. Dnes svoju pozornosť sústreďuje na to najzraniteľnejšie – bezpečnosť detí a mládeže v online priestore. Spolupracuje na vytváraní Katalógu rizík pre túto oblasť, ktorý identifikuje vyše 400 rizík a tisíc scenárov spojených so sociálnymi sieťami, s počítačovými hrami či umelou inteligenciou. Na Jesennej ITAPA 2025 ukáže, ktoré riziká sú najzávažnejšie, ako ich možno efektívne riadiť a čo môžu urobiť školy, rodičia i deti, aby zostali v online svete v bezpečí.

Digitálny priestor prináša veľa príležitostí, ale aj rizík. Aké sú najzásadnejšie hrozby, ktoré ohrozujú školské prostredie a bezpečnosť detí a mladých ľudí?
Stručne to vystihla dánska premiérka Mette Frederiksenová v diskusii o zákaze používania sociálnych sietí pre deti mladšie ako 15 rokov v Dánsku, keď povedala, že „mobilné telefóny a sociálne médiá kradnú našim deťom detstvo“. Čiže ide o nadmerné, škodlivé, rizikové využívanie digitálnych technológií deťmi a mládežou. Ako doplnkovú informáciu uvediem, že dospievajúci so svojimi smartfónmi v ruke strávia v priemere viac než štyri hodiny denne. Na smartfón sa pozrú v priemere 78-krát denne.

Katalóg rizík, ktorý pripravuje ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže, má pomenovať hrozby a ponúknuť nástroje na ich riešenie. Ako bude fungovať v praxi a ako môžu školy tieto odporúčania využiť?
Okrem rozsiahlej vedomostnej bázy o rizikách v kybernetickom priestore na viac ako 260 stranách budú pripravené zjednodušené verzie pre rodičov a pedagógov. Školy môžu vedomostnú bázu využiť pri plnení svojich povinností požadovaných legislatívou kybernetickej bezpečnosti a IT VS (Kategória I). V budúcom roku bude k dispozícii aj webová verzia katalógu s efektívnym vyhľadávaním.

Popri rodine hrajú učitelia kľúčovú rolu pri rozpoznávaní a riešení kybernetických hrozieb. Aký je najdôležitejší krok, ktorý by mali pedagógovia urobiť, aby efektívne chránili deti a podporovali dôveru v bezpečné digitálne vzdelávanie?
Najdôležitejším krokom je naučiť sa vnímať riziká a následne s nimi vedieť aj pracovať. Týka sa to nielen pedagógov, ale aj vedenia školy, rodičov a žiakov. Mali by zvládnuť tento prístup k riadeniu rizík a riešeniu denných problémov v škole:
  1. Je problém?
  2. V čom je problém?
  3. Aký veľký je problém?
  4. Čo s tým vieme spraviť?
  5. Riešme ho v rámci našich možností!
  6. Vyhodnoťme úspešnosť riešenia!
Čo by si účastníci diskusie Bezpečnosť školského prostredia, ktorej budete súčasťou, nemali nechať ujsť a aký praktický tip pre ochranu detí v digitálnom priestore by ste im odporučili?
Účastníci panelovej diskusie by si nemali nechať ujsť informáciu o tom, z akých oblastí je 1 000+ rizikových scenárov pre ich deti, vnukov, žiakov a čo s tým. Môj praktický tip znie: Barter – mobil alebo hranie za pohyb. Odporúčam mať nastavené striktné časové limity používania digitálnych technológií, mimochodom, odporúčané časy uvádza aj Katalóg rizík. Ak chce dieťa dlhší čas, možno ho vymeniť za pohyb, napríklad v kurze 1:1. Hodina pohybu naviac, hodina hrania naviac. Ideálne je, ak sa dospelí vyberú s dieťaťom na prechádzku do lesa, prospeje to aj im. A ešte jedna doplnková informácia na záver: z pätnásťročných má 25 % nadváhu a obezitu. Medzi jedenásťročnými chlapcami má nadváhu a obezitu až 40 %.

Michal Danilák sa na konferencii Jesenná ITAPA 2025 predstaví s prezentáciou Katalóg rizík pre deti a mládež v kybernetickom priestore a spolu s Mariánom Hamadom, Michalom Rybárom a Lukášom Zemanom vystúpi v diskusii Bezpečnosť školského prostredia.
Neváhajte a zabezpečte si vaše miesto. Registrovať sa môžete tu.
Jesenná ITAPA 2025, 25. až 27. november 2025 v Bratislave.



 

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným