eGovernment
eGovernment teda označuje aktivity verejnej/štátnej správy sprístupnené elektronickou formou prostredníctvom informačno-komunikačných technológií.
eGovernment je tak v podstate digitálnou interakciou na viacerých úrovniach:
- G2C (Government to Citizens) – on-line komunikácia medzi verejnou správou a občanmi
- G2B (Government to Businesses) – on-line komunikácia verejnej správy s podnikateľským sektorom
- G2E (Government to Employees) – on-line komunikácia medzi verejnou správou a zamestnancami inštitúcií spadajúcich pod verejnú správu
- G2G (Government to Governments) – vzájomná on-line komunikácia medzi inštitúciami verejnej správy
- G2A (Government to Administration) – elektronická komunikácia medzi verejnou správou a administratívou
- C2G (Citizens to Governments) – on-line komunikácia občanov smerom k orgánom verejnej správy
- poskytovanie všeobecných informácií občanov prostredníctvom internetu,
- obojsmerná komunikácia medzi úradom a občanmi, resp. podnikateľskými subjektmi a medzi úradmi navzájom. Prostredníctvom tejto aktivity môžu občania komunikovať s úradmi, riešiť aktívne svoje problémy, či pripomienkovať a zasielať svoje žiadosti predmetným úradom,
- vykonávanie peňažných transakcií,
- eGovernance - správa vecí verejných, ide o rozšírenie princípov eGovernmentu aj na obyvateľstvo, vďaka čomu sa toto môže podieľať na správe vecí verejných prostredníctvom využívania informačno-komunikačných technológií.
Informatizácia verejnej správy by mala zároveň umožniť vybavenie úradných záležitostí z jedného miesta, prípadne priamo z domu, kancelárie, skrátka z ktoréhokoľvek miesta na svete, čím sa opäť zníži časový stres, ale aj finančné náklady na „zastaralé“ spracovanie papierových dokumentov. eGovernment taktiež podlieha potrebe kontinuálnej optimalizácie poskytovaných služieb a ich vylepšovania.
eGovernment však má aj svoje nevýhody, a tou je najmä nevyrovnanosť internetového pokrytia niektorých regiónov, čím sa znižuje jeho dostupnosť, spoľahlivosť ponúkaných informácií a pod.
Na druhej strane ponúka množstvo výhod, ako sú napr.:
- efektívne a úsporné poskytovanie verejných služieb,
- zvyšovanie transparentnosti,
- zjednodušenie prístupu k úradným informáciám,
- zvyšovanie participácie obyvateľstva na správe štátu – možnosť diskutovať a pripomienkovať,
- podpora ochrany životného prostredia vďaka znižovaniu papierovej náročnosti, niektorých úkonov v štátnej a verejnej správe,
- zabezpečuje rýchle, efektívne, no najmä pohodlné vybavenie žiadosti.
V súvislosti s informatizáciou verejnej správy a cieľom uviesť do elektronickej podoby (do roku 2013) aspoň 20 služieb, bol v roku 2007 schválený Operačný program Informatizácia spoločnosti (OPIS). OPIS je referenčným dokumentom, na základe ktorého sú na projekty informatizácie spoločnosti poskytované dotácie zo štrukturálnych fondov EÚ.
OPIS má tri prioritné osi, prvou je Elektronizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb (na centrálnej a miestnej, regionálnej úrovni), druhou je Rozvoj pamäťových a fondových inštitúcií a obnova ich národnej infraštruktúry a treťou Zvýšenie prístupnosti k širokopásmovému internetu. Viac na stránkach www.informatizacia.sk.