Ako môže umelá inteligencia zlepšiť štátnu správu?

Aké sú očakávané prínosy umelej inteligencie v štátnej správe? Odborníci očakávajú, že po nasadení nových technológií a umelej inteligencie do štátnych inštitúcií by sa služby štátu mohli stať výkonnejšie, personalizovanejšie, viac predvídať a byť lepšie cielené.


Málokto bude namietať, keď štátnu správu označíme za symbol pomalosti. Jedným z dôvodov pomalých a nevýkonných procesov je však aj obmedzený rozpočet, kvôli ktorému štátne inštitúcie nemajú dostatok peňazí ani na vybavenie ani na schopných ľudí. A tu by práve mohla prísť na pomoc umelá inteligencia, vďaka ktorej by štát vedel rýchlejšie reagovať a tiež by vedel lepšie rozvrhnúť svoje zdroje, aby tak kvalifikovaní ľudia nestrácali čas na jednoduchých opakovaných činnostiach. Americká armáda napríklad používa interaktívnych virtuálnych asistentov na prvotné roztriedenie uchádzačov o vstup do armády. Týmto spôsobom sa jednak veľmi zrýchli proces aplikácie pre uchádzačov a zároveň armáda nemusí mať nasadené množstvo úradníkov, aby monotónne spracovali tisícky žiadostí.

 

Čas, ktorý štátna správa ušetrí vďaka novým technológiam, môže potom  investovať do personalizovanejších služieb. Na Novom Zélande existuje a služba SmartStart, ktorá pomáha nastávajúcim rodičom. Po prihlásení do platformy môžu vyplniť formuláre, ktoré potom putujú rôznym štátnym inštitúciam a požiadať o rodný list priamo z mobilu. Podobnú službu, Moments of Life, majú k dispozícií tiež občania Singapuru, táto je plne dostupná v mobile.

 

Umelá inteligencia tiež môže pomôcť štátnej správe robiť lepšie rozhodnutia vďaka predikciam. Príkladom môže byť napríklad britská vláda, ktorá zafinancovala program umelej inteligencie, ktorý analyzuje obsah videí zverejnených teroristami a učí sa ich vzorce. Tým pomáha zabrániť, aby videá boli zverejnené a teroristi tak prichádzali o svoju propagandu. V Malajzii spolupracovala miestna polícia a vládna IKT agentúra na vytvorení dozorného väzenského systému, ktorý dokáže zachytiť a predvídať agresívne správanie väzňov a pokusy o útek. Systém ale zároveň kontroluje správanie väzenských dozorcov a mal by pomôcť predísť zlému zaobchádzaniu s väzňami.  

 

V Las Vegas otestovali na oddelení potravinovej inšpekcie softvér, ktorý analyzuje tisícky tweetov, aby tak odhalil potenciálne zdroje nákazy v reštauráciach. Program zo slov a frází v tweetoch vypočítava typ a pravdepodobnosť zdravotných problémov a následne ich priraďuje k jednotlivým reštauráciám. Inšpektori potom navštívia konkrétne reštaurácie a skontrolujú situáciu. Oproti predošlým náhodným kontrolám sa zaznamenalo o 6% viac prípadov zdravotného ohrozenia.

 

Podobné projekty kreatívneho využitia umelej inteligencie sa dajú nájsť vo viacerých európskych aj zahraničných krajinách. Ako sme na tom na Slovensku, aké inovatívne projekty môžeme očakávať? Aká je dlhodobá stratégia ÚPVII? V akom horizonte môžeme čakať, že budú služby štátu efektívnejšie, personalizovanejšie, prediktívne a lepšie cielené? Predstavitelia novej jednotky ÚPVII: Dátová kancelária verejnej správy nám svoju víziu predstavia už koncom mája počas Jarnej Itapy v paneli Dátový štát.


Prihláste sa na Jarná ITAPA 2022
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným