Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby predstavila novinky na portáli slovensko.sk. Cieľom je jednoduchšie a konzistentné vybavovanie agendy občanov aj firiem na akomkoľvek zariadení, podpora proaktívnych služieb a úspora nákladov pre úrady. Kľúčom sú nové centrálne moduly v produkcii a pripravované vylepšenia elektronickej schránky.
Prečo nové centrálne moduly a čo majú priniesť
Podľa Lenky Mytákovej z NASES sa zmeny sústreďujú na používateľskú jednoduchosť bez ohľadu na to, či človek používa mobil, tablet alebo notebook. Dôležitý je aj jednotný zážitok – občan má mať rovnaké kroky pri vytváraní podania, podpise, odoslaní či potvrdzovaní doručeniek, či už je na slovensko.sk alebo na špecializovanom portáli. Štát chce zároveň znižovať náklady úradov tým, že poskytne hotové nástroje a metodiky, vrátane podpory pri návrhu elektronických služieb. NASES ako prevádzková inštitúcia kladie dôraz na stabilnú a efektívnu prevádzku, čo si vyžaduje nielen aplikácie a administračné moduly, ale aj pripravené tímy a procesy.
Dizajnér formulárov a lokátor služieb: menej formulárov, viac automatizácie
Už dostupný Dizajnér formulárov má pomôcť úradom zlučovať duplicity, pýtať len nevyhnutné údaje a využívať integrácie namiesto prepisovania dát. Nový lokátor služieb, ktorý je vo vývoji, nasmeruje podanie automaticky podľa atribútov prípadu – napríklad podľa trvalého či obvyklého pobytu alebo nastavení služby – takže občan nemusí riešiť, na ktorý úrad žiadosť poslať. Nástroje sú určené na tvorbu úplne nových služieb aj na optimalizáciu existujúcich formulárov, s osobitným dôrazom na výstupné dokumenty posielané občanom. NASES vníma, že mnohé agendy doposiaľ využívali všeobecné formuláre, preto rozširuje a priebežne optimalizuje portfólio výstupných šablón, aby úrady vedeli komunikovať elektronicky „na mieru“.
Notifikácie, zlepšenia pre používateľov a EDESK 3.0
Centrálny notifikačný modul dnes odosiela správy na email aj do elektronickej schránky, pričom prvé produkčné notifikácie vznikli v spolupráci so Sociálnou poisťovňou. Upozornenia sú kľúčové pre priebeh životných situácií a štát nimi chce zlepšiť prehľad aj rýchlosť reakcie používateľov.
V posledných mesiacoch pribudli praktické zlepšenia: prehľad neprečítaných správ už pri prihlásení, potlačenie technických správ a jednoduchšie prepínanie medzi subjektmi bez potreby zadania BOK kódu. NASES tiež integroval mobilné eID a pracuje na nahradení čítačky pri podpisovaní, pričom novinky prenáša aj na špecializované portály. Ďalšou veľkou novinkou bude EDESK 3.0 – plne responzívna elektronická schránka fungujúca aj ako progresívna webová aplikácia. Vďaka viacvrstvovej architektúre budú služby dostupné aj pre portály úradov, integrácie sa zjednodušia a centrálny konštruktor správ odstráni potrebu budovať vlastné riešenia na každom úrade.