Británia digitalizovala štát nie revolúciou, ale evolúciou – otvorene, postupne a s dôrazom na potreby občanov. Jej príbeh ponúka praktické lekcie pre krajiny, ktoré chcú budovať služby so spoľahlivou nadväznosťou a jednotnou skúsenosťou. Pozrime sa, čo urobil vládny tím GDS inak a prečo sa to oplatí sledovať.
GDS v centre: jeden štát, jednotná tvár
Digitalizácia sa začala v centre moci – v Cabinet Office, kde v roku 2011 vznikol Government Digital Service (GDS). Pôvodná úloha bola skromná: zlepšiť hlavnú štátnu webovú stránku. Výskum medzi používateľmi však ukázal, že ľudia nevnímajú ministerstvá oddelene, ale ako jeden štát, na ktorý sa obracajú, keď niečo potrebujú. Z toho vyplynulo, že nestačí upraviť jednu stránku.
GDS preto zaviedol jednotný dizajn a manuály pre všetky verejné weby. Vďaka podobnej štruktúre a navigácii občania rýchlo nájdu informácie, nech už sú na stránke ktorejkoľvek inštitúcie. To je kľúčové v rozmanitej spoločnosti – pomáha starším, ľuďom s nižšími digitálnymi zručnosťami aj tým, pre ktorých angličtina nie je prvým jazykom. Jednotnosť šetrí čas občanom aj úradom.
Od nákupov po „Lego“: ako sa stavajú služby
Namiesto jedného veľkého nákupu softvéru Británia prekopala obstarávanie na fázy. Najprv prichádza Discovery, kde sa overí, či služba vôbec treba a či sa nedá znovu využiť už existujúce riešenie. Nasleduje Alpha – rýchly prototyp na získanie spätnej väzby – potom Beta a až napokon prevádzka. K jednotnej kvalite prispieva aj Service Manual: kontrolný zoznam so 14 bodmi, ktoré musí každá fáza a každá služba splniť.
Nie všetko sa však stavia na mieru. GDS ponúkol opakovane použiteľné stavebnice – formuláre, notifikácie, platby či nástroje na prototypovanie –, ktoré môžu úrady bez hlbokých technických znalostí prilepiť na svoje weby. Výsledkom sú jednotne vyzerajúce a zrozumiteľné procesy, či už ide o registráciu voliča alebo žiadosť o príspevok na dieťa. Dnes majú občania k dispozícii viac ako 500 digitálnych služieb vytvorených 65 verejnými inštitúciami a dá sa očakávať, že práve odtiaľ prídu nové štandardy aj pre technológie, ako je umelá inteligencia.