Ako si Slovensko udrží a posilní konkurencieschopnosť v ére rýchlych zmien? Prednáška upozornila na slabé miesta v medzinárodných rebríčkoch, no zároveň pomenovala konkrétne páky na zmenu: digitalizáciu malých a stredných firiem, rozvoj nových odvetví a investície do ľudí.
Digitalizácia MSP ako kľúčová páka
EÚ si v stratégii Digital Decade do roku 2030 stanovila jasné ciele: 75 % firiem má využívať cloud, umelú inteligenciu či big data, počet európskych „jednorožcov“ sa má zdvojnásobiť a 90 % malých a stredných podnikov má minimálne nasadiť digitálne technológie. Bez toho bude produktivita rásť len ťažko a malé firmy neudržia krok s konkurenciou. Slovensko sa k týmto cieľom prihlásilo a bude ich musieť pretaviť do praxe.
Prieskum SAPIE so Slovenskou sporiteľňou ukázal, že veľkou prekážkou digitalizácie je administratívna náročnosť žiadostí o podporu. Mnohé firmy navyše rátajú skôr s verejnými zdrojmi než s vlastnými investíciami, hoci príležitostí je momentálne pomerne dosť. Pomôcť má aj európske centrum digitálnych inovácií HOPO: funguje ako „one-stop shop“ pre MSP, radí pri adopcii AI, hľadaní financovania a prepája firmy doma i v zahraničí s cieľom podporiť export.
Nové odvetvia a rozhodujúci kapitál: ľudia
Popri posilňovaní existujúcej výroby má Slovensko šancu v nových priemyselných odvetviach. Medzi perspektívne smery patria vesmírny priemysel, kvantové a vodíkové technológie a ďalšie oblasti s vyššou pridanou hodnotou. Potenciál však ostane na papieri, ak firmy a štát nedokážu rýchlo inovovať a spolupracovať.
Rozhodujúci je ľudský kapitál: vzdelávanie, preškoľovanie, udržanie aj lákanie talentu. Programové vyhlásenie vlády tieto priority zdôrazňuje a nadväzuje na reformy a investície z Plánu obnovy a Programu Slovensko. Ak sa podarí zabezpečiť kontinuitu a kvalitnú implementáciu, existujúce zdroje môžu pohnúť produktivitou aj konkurencieschopnosťou vpred. Teraz ide o to, premeniť deklarácie na konkrétne kroky.