Umelá inteligencia mení zdravotníctvo od jednotlivých prístrojov až po celé nemocnice. Na konferencii to zhrnul manažér GE Healthcare pre strednú a východnú Európu s dôrazom, že cieľom technológií je ľudskejšia starostlivosť. Pridal výsledky prieskumu medzi zdravotníkmi a pacientmi aj konkrétne príklady z praxe.
Prečo musí byť zdravotníctvo ľudskejšie
Demografické zmeny zvyšujú dopyt po starostlivosti, no zároveň chýbajú ľudia: už dnes vo svete chýba okolo 7 miliónov zdravotníkov, pričom do roku 2033 môže deficit narásť o ďalších 10 miliónov a do roku 2035 dokonca k 14 miliónom. Prieskum ukázal, že zdravotníci sú na hrane vyhorenia, necítia sa rešpektovaní a zvažujú odchod z profesie. Pacienti zas strácajú dôveru v systém. V jednom sa však obe skupiny zhodujú: transformácia musí urobiť zdravotníctvo viac o človeku, nie o papierovaní a čakárňach.
Pre kontext rečník predstavil aj GE Healthcare ako samostatnú firmu s viac než 50 000 zamestnancami a s inštalovanou bázou vyše 4 miliónov systémov, na ktorých sa ročne vyšetrí viac než miliarda pacientov. V strednej a východnej Európe má spoločnosť vyše 1 500 ľudí a dve kľúčové lokality, vrátane Budapešti s približne 500 softvérovými inžiniermi. Tí pracujú na digitálnych riešeniach vrátane AI, ktoré majú uľahčiť prácu tímov a zlepšiť výsledky liečby.
Šesť trendov a lavína dát
Podľa prieskumu sa budúcnosť zdravotníctva formuje okolo šiestich trendov: dobrých podmienok pre tímy, partnerstva medzi pacientmi a poskytovateľmi, smart a prepojených technológií, práce s veľkými dátami, rozloženej (distribuovanej) starostlivosti a presnej medicíny. Obrovský nárast dát je pritom dvojsečný: prináša nové poznanie, ale aj hluk. Rečník uviedol, že zdravotnícke dáta sa dnes vo svete zdvojnásobujú približne každých 70 dní. Kľúčom bude vedieť odlíšiť signál od šumu a dostať správne informácie k správnym ľuďom v správny čas.
AI vstupuje do systému na viacerých úrovniach. Na úrovni prístrojov pomáha algoritmami a spracovaním obrazu zvýrazniť kritické nálezy a znížiť chyby. Na úrovni oddelení zrýchľuje procesy, skracuje čakacie doby a redukuje administratívu, ktorá zdravotníkom zaberá priveľa času. Na úrovni celej organizácie umožňuje analytiku nad veľkými dátami, zlepšuje pacientsku cestu, prevenciu a celkovú skúsenosť so starostlivosťou.
Kde AI pomáha dnes: príklady z praxe
Počítačové videnie s technikami strojového a hlbokého učenia už dnes posúva prenosné ultrazvuky priamo k lôžku tak, aby vyšetrenie zvládli aj menej skúsení profesionáli. Veľké jazykové modely pomáhajú spracovať záplavu publikácií, ktorú by jeden lekár inak nedokázal sledovať. V rádiológii pritom rastie záťaž raketovým tempom: kým pred desiatimi rokmi išlo rádovo o stovky snímok na smenu, dnes sú to desaťtisíce. Bez inteligentných nástrojov by bolo tempo neudržateľné.
Konkrétne príklady zazneli aj z magnetickej rezonancie, kde riešenie GE Healthcare AIR Recon DL využíva hlboké učenie na kvalitnejšie snímky za kratší čas. V radiačnej onkológii zas pomáha platformový prístup, ktorý zhromažďuje údaje z viacerých modalít do jedného prehľadu, aby tím nemusel tráviť čas ich hľadaním a prepínaním systémov. Spoločným menovateľom je návrat času zdravotníkom na prácu s pacientom a tvorba dôvery, bez ktorej sa transformácia nepodarí.