• English
SVK
ENG

GDPR ako nutné zlo - aj takto vnímajú odborníci ochranu osobných údajov

GDPR ako nutné zlo - aj takto vnímajú odborníci ochranu osobných údajov Zdieľanie vlastného súkromia na internete, využívanie smart technológií či osobné dáta, ktoré o nás majú či už banky, poisťovne, IT spoločnosti, alebo marketingové agentúry. Ochrana osobných údajov, známa ako právne nariadenie GDPR, sa v poslednom roku stala témou číslo 1, keďže zasiahne, najmä po finančnej stránke, státisíce spoločností podnikajúcich v Európe. Pomôže nám? Či je to len ďalšia nezmyselná byrokracia? Ani odborníci sa nezhodli na jednoznačnej odpovedi. Svoj pohľad na GDPR, ktorého účinnosť začína už dnes, predstavili viacerí odborníci na konferencii JARNÁ ITAPA.

Každý občan bude mať právo vo firmách, organizáciách či vo verejných inštitúciách na prístup k osobným údajom, ktoré spracovávajú, a zároveň bude mať právo na opravu či vymazanie svojich údajov,“ zdôraznila na konferencii JARNÁ ITAPA Irena Hudecová z Úradu na ochranu osobných údajov, ktorý bude na Slovensku dohliadať na dodržiavanie nariadenia GDPR. To sa stáva účinným už dnes, 25. mája, v celej Európe. Dôvodom jeho zavedenia je zneužívanie osobných údajov, ktoré sa stalo jedným z najväčších problémov súčasnosti. Mnoho ľudí totiž nemá predstavu o tom, ako je s informáciami o nich nakladané, čo vzbudzuje veľkú nedôveru. A práve GDPR má firmám určiť to, ako s dátami o nás majú narábať. Ako Irena Hudecová dodala, povinnosť informovať ľudí o tom, že spracúvajú ich dáta, budú mať okrem firiem aj všetky štátne orgány. „Ak príde k porušeniu ochrany osobných údajov, je nutné to nahlásiť do 72 hodín na Úrade na ochranu osobných údajov, informované o tom musia byť aj dotknuté osoby,“ uviedla Irena Hudecová. Za porušenie nariadenia hrozí podnikateľom pokuta až do výšky 4 percent z celosvetového obratu firmy, a výšky 20 miliónov EUR napríklad pri porušeniach požiadaviek týkajúcich sa medzinárodných prevodov či základných princípov spracovania dát.

Nutnosť jeho zavedenia podporil napríklad aj Milan Ftáčnik zo Slovenskej informatickej spoločnosti, no zdôraznil, že kľúčovou bude osveta ľudí o tom, ako majú svoje údaje chrániť. „V súčasnosti majú o tom len veľmi málo informácií,“ uviedol pri záverečnej diskusii na konferencii JARNÁ ITAPA.

Na margo GDPR však z viacerých úst zneli nesúhlas a obavy. Podnikatelia ho berú za akési nutné zlo. „GDPR berie ľuďom možnosť rozhodnúť sa medzi ochranou súkromia a inými benefitmi. Ochrana súkromia je dôležitá, no je nesprávne si ho vynucovať u všetkých ľudí,“ zhodnotil na svojej prednáške Pavol Lupták, bezpečnostný expert. Svoje tvrdenie podporil príkladom, kedy je malá firma zameraná na predaj lacných produktov pre ľudí s nízkymi príjmami donútená napĺňať nariadenie GDPR, vďaka čomu bude musieť predávať drahšie, čím môže stratiť ,atraktivitu‘ pre svojich zákazníkov. Pavol Lupták vyzdvihol aj nedokonalé definície samotného nariadenia, kedy legislatíva hovorí v nejasných formuláciách ako „veľký objem dát“ či „veľké organizácie“. Toto podľa neho nie je presné pomenovanie, čo môže viesť k svojvoľnej interpretácii. Zároveň sa pre vyššie spomínané pokuty Lupták obáva aj toho, že GDPR vytvára akýsi stimul pre medzinárodné firmy k opusteniu európskeho prostredia. „A to špeciálne v prípadoch, kedy sú interné náklady na dodržiavanie GDPR príliš vysoké alebo pokuty za nedodržiavanie nevynútiteľné,“ hodnotí Lupták s tým, že mimo Európskej únie bude vymáhanie akýchkoľvek sankcií výrazne ťažšie. „Otázkou teda zostáva, ako chce únia zaistiť to, aby spoločnosti mimo európskeho trhu chránili online údaje klientov z EÚ?“ pýta sa Pavol Lupták.

V tomto smere vidia riziko aj ďalší experti. To riziko však spočíva v kyberbezpečnosti. „Už dnes vidíme, že je stále viac vecí, ktoré musíme riešiť v rámci kyberochrany. No je stále menej odborníkov na túto oblasť. Do roku 2020 existujú negatívne predpovede, že celému svetu bude chýbať 10 miliónov odborníkov na bezpečnosť, pričom systém výučby bezpečnosti ide dopredu len veľmi pomaly,“ upozornil na konferencii JARNÁ ITAPA ďalší bezpečnostný expert Ondrej Šťáhlavský zo spoločnosti Fortinet.
 
Bronzoví partneri
 
  • DTCA_krivky
  • EMM_logo
  • ed logo
  • icz
  • SOFTEC - logo - CMYK
 
Mediálni partneri
  • Hlavní mediálni partneri:
  • logo TA3 3D_mensie
  • logo_Zivesk
    • sita2
  • radio+rtvs
 
  • Mediálni partneri:
  • 01 PCR_logo_CMYK
  • zm_logo
  • touchit_logo
Technická realizácia
S podporou
UPVSR_logo   logo OPII_ESIF  logo_nases