Staňte sa partnerom

Erika Piirmets: Vláda musí neustále informovať o rôznych aspektoch digitalizácie

Estónsko je európskym digitálnym lídrom a zároveň jednou z najviac zdigitalizovaných krajín na svete. Cesta k tomu nebola ľahká, no podarilo sa. Čo by sme mali na Slovensku robiť inak, aby sme sa aj my konečne k tomuto cieľu dopracovali? Na naše otázky exkluzívne odpovedala poradkyňa pre digitálnu transformáciu Estónska Erika Piirmets, ktorá bude jednou z top spíkrov na konferencii Jarná ITAPA 2022.

Čo je potrebné, aby sa zmenilo myslenie spoločnosti?

Ako pri každej zmene, aj tu musí byť zapojená a informovaná skupina koncových užívateľov o zmene, ktorá nastane. Žiadna zmena nenastane zo dňa na deň, ale zmena myslenia ľudí sa musí zamerať na tri základné komponenty. Po prvé - od zložitých po ľahké a uskutočniteľné – služby a vysvetlenia musia byť krátke a jednoduché, ľudia musia pochopiť, čo sa zmení a uistiť sa, že aj oni sú schopní používať nové riešenia - nemusíte byť programátor, aby ste mohli používať technologické riešenia. Po druhé - od nákladných k tým, ktoré prinášajú prospech– namiesto toho, aby sa ľudia obávali, že nové riešenia si budú vyžadovať prácu alebo náklady navyše, ukážte, že to bude riešenie, z ktorého môžu mať úžitok. A po tretie - od neobvyklého k normálnemu – prelomte status quo uistením, že zmena je bežnou súčasťou pokroku spoločnosti a „nová normalita“ nie je nevyhnutne zlá, je len iná.

Ako sa vám podarilo vybudovať dôveru občanov k elektronickým službám?

Ľudia nepotrebujú slepo dôverovať svojej vláde, aby sa digitálna transformácia uskutočnila. Úlohou vlády je ukázať, že jej možno dôverovať prostredníctvom jasných a zrozumiteľných predpisov, čestnej a transparentnej komunikácie a poskytovania vlastníctva ľuďom, ako je to v prípade Estónska. Vláda je tu vlastníkom ich údajov, má možnosť prezerať si všetky príslušné údaje občanov, v niektorých prípadoch ich dočasne skryť a mať nástroje na sledovanie používania ich osobných údajov. Moja vláda ma nešpehuje. Napriek tomu, že vlastní moje digitálne údaje, preukazuje ich  etické používanie a ochranu občanov už tri desaťročia po sebe a bude v tom pokračovať. Tým preukazuje demokratickú správu vecí verejných. 

Čo by ste poradili Slovensku, ktoré digitálnym službám štátu príliš neverí?

Líderstvo je v digitálnej transformácii kľúčové. Praktizujte dobré štátnictvo a netlačte na digitálnu transformáciu kvôli politickému zisku. Dlhodobá vízia krajiny musí ukázať občanom, že digitalizácia procesov je časovo náročná, no v konečnom dôsledku obohacujúca zmena. Vláde by som odporučila, aby neustále zvyšovala povedomie o rôznych aspektoch digitálnej transformácie, ponúkala otvorené bezplatné kurzy ľuďom, ktorí sa zaujímajú o zvýšenie svojich digitálnych zručností a zaviedla základné vzdelávanie v oblasti IKT od základnej úrovne s cieľom vychovať technicky zdatné budúce generácie. A pri zvyšovaní povedomia tiež praktizujte to, čo kážete – ak sľubujete zníženie byrokracie, skutočne to urobte. Ak sľúbite, že skrátite čas strávený transakciami, naozaj šetrite čas ľudí. A ak sľúbite, že vláde možno dôverovať pri využívaní osobných údajov ľudí, skutočne ich používajte eticky a odhaľte všetky poškodené procesy.

 
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným
Nastavenie súborov cookies