Staňte sa partnerom

Chcete AI? Začnite v malom

Rýchlejšie inovácie, nižšie náklady, vyššia efektivita. Aj to sú výhody, vďaka ktorým sa nástroje umelej inteligencie čoraz viac presadzujú v podnikovom prostredí. Mnohým firmám však pri uvažovaní o AI zasvieti červená kontrolka: kde na to vziať a čo ak sa očakávania nenaplnia?

„Umelá inteligencia pritom nemusí byť megaprojekt s miliónovým rozpočtom,“ hovorí David Igaz, odborník na AI v spoločnosti Eviden Slovensko. „Dôležitý je nápad a otvorenosť testovať nové prístupy,“ hovorí.

Definujte problém. Vyskúšajte riešenie

Najlepší spôsob, ako si overiť zaradenie AI nástroja do firemných procesov, je jednoducho ho vyskúšať. „Stačí, ak zákazník vie definovať svoj problém alebo už má predstavu o spôsobe využitia. Tím odborníkov potom vytvorí malé jednoduché pilotné riešenie. To môže byť hotové za týždeň či dva,“ vysvetľuje odborník Evidenu.

Príkladom môže byť servisná firma, ktorá si nevedela poradiť s neefektívnymi výjazdmi svojich montážnikov. Namiesto toho, aby zamestnanci museli študovať stovky strán príprav, riešenie, využívajúce generatívnu AI, pre nich nachystalo všetko potrebné. Pri výjazde tak mali nielen sumár, prispôsobený požiadavkám zákazníka, ale AI im dokonca pripomenula, čo všetko si majú vziať so sebou, aby dokázali splniť zadanie.

„Každý pilotný projekt sa začína analýzou procesov,“ hovorí D. Igaz. „Niekedy napríklad stačí nahradiť kopírovanie údajov medzi systémami. Na overenie hypotézy pritom stačí aj menší projekt,“ vysvetľuje s tým, že mnohé firmy sa do problému púšťajú z opačného konca – najskôr investujú do infraštruktúry a až potom hľadajú cestu, ako z AI získať hodnotu.

Ani AI v cloude nemusí byť drahá

Ideálnym prostredím na rýchle testovanie a prototypovanie AI projektov je cloud. Umožňuje overovať hypotézy, nápady, ktoré sa neosvedčili jednoducho utlmiť a tie efektívne zase rýchlo škálovať. Ani v takom prípade to však nemusí byť postrach firemného rozpočtu.

„Callcentrum sa rozhodlo využiť umelú inteligenciu na zlepšovanie zákazníckej skúsenosti,“ približuje jeden z prípadov expert spoločnosti Eviden. „Potrebovalo preto analyzovať každý jeden hovor, zisťovať, či operátori postupujú správne, aký sentiment prevláda a množstvo ďalších detailov,“ hovorí.

Pri niekoľkých miliónoch hovorov mesačne sa však využívanie cloudových zdrojov napočíta. „Opäť sme sa však na riešenie pozreli z odstupu, zmenili sme dizajn procesov a zrazu sme náklady znížili osemnásobne,“ hovorí D. Igaz.

Ak chcete zistiť, či a ako môže umelá inteligencia pomôcť aj vašej firme, začnite jednoduchým pilotným projektom. Bez rizika a s jasným cieľom rýchlo zistíte, aký konkrétny prínos vám vie AI priniesť.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným