Ako epidémia koronavírusu zmenila naše fungovanie v online priestore

Epidémia COVID-19 priniesla množstvo problémov a zasiahla do života každého jedného človeka na Slovensku. Všetci sme teraz tak trochu v šoku z diania vo svete a ekonomických následkov epidémie koronavírusu. Každý problém ale v sebe nesie príležitosť. Epidémiu koronavírusu môžeme vnímať aj ako šancu naučiť sa lepšie fungovať v digitálnom priestore.


Elektronické bankovníctvo a bezhotovostné platby

V obchodoch sú dnes ešte viac ako predtým uprednostňované bezkontaktné platby kartou alebo mobilom. V čase koronavírusu sú vítané preto, že sa pri nich minimalizuje kontakt pokladníka so zákazníkom a nemanipuluje sa s peniazmi, ktoré sú plné baktérií a vírusov. Bezkontaktné platby majú  samozrejme aj ďalšie výhody. Odpadá nutnosť nosiť so sebou hotovosť, odpadá riziko zlého prepočítania výdavku, čím sa znižuje finančné riziko pokladníka a obchod má menej hotovosti, ktorú musí chrániť a prevážať.

Vývoj slovenského bankového trhu už pred nejakým časom začal smerovať k obmedzeniu počtu pobočiek. Viaceré banky už začali zavádzať bankomaty s možnosťou vkladu, s cieľom znížiť počet návštev klientov v pobočkách. Aktuálne to môžeme určite považovať za veľmi dobrý ťah a predpokladať, že počet takýchto bankomat pravdepodobne narastie. Rovnako pri online bankovníctve môžeme len predpokladať nárast objemu úkonov. Aj ľudia, ktorí doteraz preferovali návštevu pobočky, sa teraz musia naučiť pracovať s internet bankingom. A možno pritom zistia, že je to vlastne jednoduché a šetria tak svoj čas a peniaze.

 

Komunikácia štátnej správy a samosprávy cez online kanály

Singapur je dobrým príkladom, ako môže rýchla komunikácia cez online kanály pomôcť zastaviť epidémiu. Využili národný Whatsapp kanál (s viac ako 630 000 užívateľmi), SMSky a iné webové platformy, aby občanom  poskytli aktuálne informácie o víruse a vhodnej prevencii. Na stránke MaskGoWhere navigujú ľudí, kde si môžu vyzdvihnúť masky, ktoré im dodal štát. Na webe FluGoWhere si zasa môžu pozrieť, kde je najbližšia nemocnica, ktorá sa venuje respiračným ochoreniam.

Na Slovensku tiež epidémia koronavírusu pomohla zintenzívniť komunikáciu štátnej správy a samosprávy v online priestore. Úrad vlády SR zriadil oficiálny web pre informovanie o víruse - korona.gov.sk, na ktorom sú pravidelne aktualizované informácie o počte prípadov a pokyny pre občanov. Primátori a starostovia využívajú viaceré online kanály na informovanie občanov. Uverejňujú informácie na webových stránkach, informujú cez appky (napr. Odkaz pre starostu), postujú na Facebooku a čoraz viac sa používa napríklad aj Instagram (Bratislava, Poprad).
 

Online vzdelávanie

Nástroje digitálneho vzdelávania nie sú žiadna novinka. Ale až dnes sme zistili, ako veľmi sú dôležité. Mnohí slovenskí rodičia sa zo dňa na deň ocitli v systéme, v ktorom od učiteľov mailom prijímajú zadania, ktoré potom musia s deťmi prebrať. Koncom marca Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR na situáciu reagovalo spustením portálu ucimenadialku.sk. Andreas Schleicher, riaditeľ oddelenia vzdelávania v OECD, vníma súčasnú situáciu ako okamih veľkej zmeny vzdelávacieho systému a uviedol: „Všetka byrokracia, ktorá bránila zmene, je preč a ľudia hľadajú riešenia, ktoré v minulosti nechceli vidieť.“ Podľa Schleichera sa takto študenti stanú zodpovednejší, viac pochopia, ako sa učia a čo majú radi. Koronavírus pravdepodobne zmení náš vzdelávací systém na modernejšiu verziu, v ktorej sa nebude klásť dôraz na memorovanie faktov, ale na nezávislé a kreatívne uvažovanie.

 

Práca z domu

Home office alebo práca z domu nie je pre nás už neznámy pojem. Vo väčšine firiem ale je práca z domu kombinovaná s pravidelným dochádzaním do kancelárie. To sa s príchodom koronavírusu zmenilo. Dnes už home office používajú aj firmy, ktoré na to predtým ani nepomysleli a teraz musia veľmi rýchlo zistiť, ako efektívne komunikovať so spolupracovníkmi na diaľku. Situácia ich núti vyskúšať nástroje, na ktoré doteraz nemali čas a náladu. A až teraz môžu zistiť, že rôzne nástroje projektového manažmentu, ako napr. Asana alebo Trello, sú v skutočnosti mimoriadne užitočné. Informácie k projektom sú prehľadne na jednom mieste, odpadá zdĺhavé komunikovanie cez mail a dohľadávanie podkladov.

Ako veľmi sa zmení náš život, keď skončí epidémia koronavírusu? Prijmeme pozitívne zmeny, ktoré priniesla a budeme v nich pokračovať, alebo sa pokúsime vrátiť k pôvodnému stavu? Aké ďalšie zmeny budú potrebné, aby sme na ďalšiu podobnú krízu boli lepšie pripravení? Na Jarnej konferencii ITAPA budeme diskutovať aj o tejto téme. Pripojte sa k účastníkom našej virtuálnej konferencie, aby ste boli informovaní o najaktuálnejších trendoch. 


 

Zdroje

https://www.gemalto.com/govt/inspired/designing-egovernment-services

https://www.nases.gov.sk/wp-content/uploads/2019/05/NASES_Vyrocna_sprava_2018.pdf

https://www.korona.gov.sk/

https://www.aktuality.sk/clanok/553684/kolko-ludi-vyuziva-elektronicke-sluzby-statu/

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/new-study-egovernment-services-europe-improving-cross-border-availability-services

https://e-estonia.com/

https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/

 

Katarína Rausová


Prihláste sa na Jarná ITAPA 2020
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným