Deti sa dnes hýbu dramaticky menej než kedysi a tradičné formy telesnej výchovy ich často neoslovujú. Projekt Viski, ktorý predstavil Pavol Banáš, spája tréning s interaktívnym seriálom a využíva umelú inteligenciu na dlhodobú motiváciu. Cieľ je jednoduchý: využiť digitálne prostredie na návrat pohybu do života detí.
Ako funguje Viski: rozprávka, v ktorej sa cvičí
Viski je tréningová aplikácia, ktorá kombinuje pohyb s interaktívnym príbehom a prvkami hier. Dieťa si vyberie rozprávku, v ktorej hrdina plní misie a prekonáva prekážky – a pomáha mu tým, že cvičí. Napríklad séria drepov „vytiahne“ postavu po rebríku na strechu, takže dej sa posúva vďaka reálnemu pohybu. Na rozdiel od bežných pohybových konzol ide o plnohodnotné tréningy navrhnuté trénermi a fyzioterapeutmi.
Kľúčom k dlhodobej motivácii je tvorba nového obsahu, ktorú Viski škáluje pomocou umelej inteligencie – vrátane postáv, ako je levík Leo, vytvorený kompletne AI. Aplikácia bola pilotne testovaná na viacerých základných školách na Slovensku, kde slúžila ako učebná pomôcka na telesnej výchove a získala pozitívnu spätnú väzbu.
Dve vetvy vývoja: domov a škola
Domáca verzia prinesie AI-generované príbehy a personalizované tréningy prispôsobené potrebám každého dieťaťa, vrátane prípadnej rehabilitácie. Umelá inteligencia bude v reálnom čase analyzovať video, počítať cviky, dohliadať na techniku a dávať okamžitú spätnú väzbu. Tým sa príbeh stane ešte interaktívnejším a tréning bezpečnejším.
Školská vetva má slúžiť ako učebná pomôcka a zároveň ako dátová platforma na hravé testovanie zdatnosti žiakov. Získané dáta môžu pomôcť identifikovať športové talenty a systematicky ich rozvíjať, no aj urobiť telesnú zábavnou pre menej zdatné deti. Keďže o pohybe detí do 15 rokov je málo dát aj globálne, tieto informácie môžu poslúžiť aj ministerstvu pri tvorbe účinných politík.