Štátny tajomník rezortu práce Marián Valentovič predstavil tri digitálne priority, ktoré majú uľahčiť riešenie najčastejších životných situácií. Ide o online registráciu nezamestnaných, modernizáciu systému sociálnych služieb pre odkázaných a elektronizáciu agendy hmotnej núdze. Cieľom je menej byrokracie pre ľudí aj úradníkov a služba, ktorú vybavíte z domu.
Nezamestnanosť a odkázanosť: menej papierov, viac prehľadu
Pri strate a hľadaní zamestnania chce ministerstvo zjednodušiť registráciu na úrade práce tak, aby sa dala vybaviť plne online. Systém si automaticky dotiahne údaje, ktoré štát už o občanovi má, a súčasťou registrácie bude aj podanie žiadosti o dávku v nezamestnanosti. Rozhodnutia majú prichádzať elektronicky, čo šetrí čas, papier aj poštovné a zrýchľuje celý proces. Dnes sa síce urobil posun v prepojení so Sociálnou poisťovňou, no zatiaľ najmä v papierovej podobe.
V agende odkázanosti sa má prebudovať informačný systém sociálnych služieb na jednotné miesto pravdy o kapacitách, poskytovateľoch a využívaných službách. Na tejto báze štát pripravuje reformu: občan s príspevkom od štátu si bude môcť vybrať, či ho použije na pobytové zariadenie, ambulantnú službu alebo starostlivosť v rodine. Do systému budú mať prístup štátne inštitúcie, poskytovatelia aj samosprávy, čo odstráni množstvo duplicít a individuálnych dohôd. Rezort chce riešenie ukázať v roku 2025 a nasadiť najneskôr začiatkom roka 2026.
Hmotná núdza a jedna aplikácia pre celý rezort
Pri hmotnej núdzi sa digitalizácia nebude týkať len online formulárov, ale aj prepojenia registrov a automatizácie posudzovania. Občan by mal mať k dispozícii kalkulačku nárokov, kým systém si sám overí údaje v registroch obyvateľov a vozidiel, aby odpadla povinnosť nosiť potvrdenia. Rezort ráta s tým, že nie každý žiadateľ zvládne všetko online, preto sa úradníci viac presunú do poradenskej a terénnej úlohy. Takto sa odbúra byrokracia na pobočkách a ušetrí sa čas na priamu pomoc a navigáciu ľudí.
Osobnou ambíciou štátneho tajomníka je, aby občan vybavil služby celého rezortu v jednej aplikácii, po jednorazovej registrácii na ktorejkoľvek pobočke. Aplikácia by prepojila Sociálnu poisťovňu a úrady práce, aby ľudia nemuseli riešiť, „na ktorú socku“ majú ísť a prenos údajov prebiehal automaticky. Zníži to nápor na pobočkách, kde aj pri nízkej miere nezamestnanosti každý mesiac prichádzajú stovky nových registrácií a stovky odchádzajú, čo dnes generuje najmä papierovanie. Ak sa kroky podaria v krátkom čase, pôjde o výhru pre občanov aj pre úradníkov.