Vesmír už nie je vzdialený svet pre pár „raketových vedcov“. Je bližšie k nášmu každodennému životu, k slovenským firmám a výskumníkom, než si často uvedomujeme. A práve teraz ponúka konkrétne šance, do ktorých sa dá vstúpiť.
Vesmír je bližšie, než si myslíte
Signály z družíc máte v mobile, v logistike aj v dátach, na ktoré sa spoliehame každý deň. Geograficky je hranica vesmíru bližšie, než je pre mnohých cesta naprieč krajinou, a technologicky je ešte dostupnejší.
Ak pôsobíte v automotive, ťažbe, biomedicíne či v inžinierskych a IT odboroch, pravdepodobne už máte 70 % kompetencií potrebných pre vstup do vesmírneho sektora. Prekážkou je skôr predstava, že ide o nedostupnú „raketovú vedu“, než realita dnešného trhu.
Európsky vesmírny ekosystém a úloha ESA
Európska vesmírna agentúra (ESA) vznikla v roku 1975, združuje 22 členských štátov, 4 pridružené a 1 spolupracujúci štát. S ročným rozpočtom vyše 7 miliárd eur realizuje približne 60 % celkového európskeho vesmírneho rozpočtu. Sektor prechádza industrializáciou: družice sa vyrábajú v sériách, náklady klesajú a do hry vstupujú súkromní aktéri s projektmi, ktoré kedysi zvládali len vlády. Popri novej rivalite USA a Číny má Európa vlastné silné kapacity, integrované dodávateľské reťazce a služby pre klímu, bezpečnosť, energiu aj digitálnu konektivitu.
Ako sa zapojiť: od nápadu k zmluve za 100 dní
ESA prevádzkuje platformu Discovery s nepretržite otvorenou výzvou na nové nápady. Stačí stručný názov, ilustrácia a približne 200-slovné zhrnutie; nápady posudzujú experti, ktorí vás vedia rýchlo nasmerovať. Najkratšia cesta od podania nápadu po kontrakt trvá približne 100 dní, zameraná je na malé výskumné úlohy a štúdie uskutočniteľnosti – nízka byrokracia, zato vstup do európskeho R&D ekosystému.
Za posledné štyri roky prišlo asi 3 500 nápadov a vzniklo okolo 650 zmluvných aktivít, zo Slovenska zatiaľ len dve. Prihlásiť sa môžu firmy aj akademici; ak váhate, obráťte sa najprv na Slovenský vesmírny úrad, ktorý pomôže s orientáciou a partnerstvami v Európe. Vesmír je bližšie, než sa zdá – a teraz je vhodný čas preveriť, či váš nápad nezapadne práve tam.