Staňte sa partnerom

Informačné prepojenie úradov uľahčí život bežným občanom, ale aj zamestnancom verejnej správy

Efektívnejšie prepojenie úradov verejnej správy prostredníctvom špecializovaného informačného systému a s tým spojená vyššia spokojnosť bežných občanov, či podnikateľov so službami úradov a prácou úradníkov. To všetko so sebou postupne prinesie zavedenie výstupov projektu informačný systém centrálnej správy referenčných údajov verejnej správy (IS CSRÚ).

Dlhý názov ukrytý pod skratkou IS CSRÚ sa v súčasnosti nachádza v testovacom štádiu. S jeho plným spustením sa počíta už v priebehu najbližších týždňov.

Systém umožní aplikovať princíp „jeden krát a dosť“ z pohľadu výmeny informácií, ktoré občania i podniky poskytujú verejnej správe. Nový systém výrazne znižuje byrokratickú záťaž verejnosti, zvýši transparentnosť práce úradníkov, skráti čas potrebný na vybavenie nevyhnutných formalít a prispeje tiež k zvyšovaniu počítačovej gramotnosti. Jednotlivé úrady verejnej správy musia na dennej báze spracúvať a aktualizovať množstvo informácií a žiadostí, týkajúcich sa rôznych oblastí života.
IS CSRÚ otvorí všetkým zainteresovaným inštitúciám prístup ku kompletným a aktuálnym informáciám, ktoré sú v správe iných úradov. Umožní sa tak optimalizácia procesu zabezpečenia výmeny informácií medzi úradmi. Predovšetkým sa zamedzí, aby rôzne úrady požadovali od ľudí rovnaké informácie samostatne.
 
V rámci prvej fázy projektu si budú s použitím IS CSRÚ navzájom vymieňať údaje vybrané subjekty (Sociálna poisťovňa, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (UPSVaR), Finančná správa SR, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a Štatistický  úrad SR). Týmto spôsobom sa zabezpečí zdieľanie vybraných údajov evidencie napr. z obchodného registra, živnostenského registra, či registra nadácií, ktoré sú zastrešené registrom právnických osôb, ale aj dát týkajúcich sa daňových priznaní fyzických a právnických osôb, ktoré pre výkon svojich agend potrebuje napríklad ÚPSVaR, Sociálna poisťovňa a ďalšie subjekty verejnej správy. Zefektívni sa tiež prístup k informáciám o poberateľoch dávok v hmotnej núdzi, príspevkoch, či nezamestnaných.
 
Využívanie elektronických služieb verejnej správy pomôže aj samotným občanom. Z pohodlia domova, či kancelárie získajú potrebné informácie nielen rýchlejšie a jednoduchšie, ale vyriešia tiež množstvo životných situácií, ktoré vyžadujú úkony na viacerých úradov. Riešenie takýchto situácii je možné iba ak si jednotlivé úrady dokážu poskytovať informácie potrebné pre každý ďalší krok, pričom občan, ale aj komerčná organizácia budú mať možnosť sledovať v akom stave sa riešenie ich životnej situácie nachádza. 
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným
Nastavenie súborov cookies