Staňte sa partnerom

Budúcnosť miest alebo: KEĎ UŽ NIE JE ZEM GUĽATÁ

Ešte nikdy v dejinách nežilo viac ľudí v mestách ako na vidieku. Mesta dnes vytvárajú 80 percent globálneho HDP a žije v nich polovica populácie. To má svoje výhody, ale zároveň to prináša problémy, ktoré sme nikdy v histórii neriešili.

O tom, či sa nám ich podarí zvládnuť, do značnej miery rozhodujú technológie. Globalizácia a informatizácia redefinovala priemyselné odvetvia, politiku, kultúru a vlastne celý sociálny poriadok. Nezáleží však na technológiách samotných, tie máme k dispozícii, ale na ľuďoch a ich ochote s nimi pracovať a naplno ich využívať.

Ako napísal slávny reportér New York Times, niekoľkonásobný nositeľ Pulitzerovej ceny Thomas Friedman, "dnešná Zem je plochá, žeravá a preľudnené". Za to, že taká je, môže nebývalý rozvoj technológií - všade je zrazu blízko, všetko je dosiahnuteľné, planéta sa neuveriteľne zmenšila.

Mesta konzumujú 75 percent globálnych energetických zdrojov. Sú motory svetových ekonomík, určujú kvalitu životného prostredia, sú rozhodujúcimi činiteľmi v každej spoločnosti. A čím ďalej viac spoliehajú na moderné technológie. Pre našu budúcnosť je preto absolútne kľúčové, ako efektívne ich budeme riadiť. Dokážeme tieto technológie využívať pre zdravšie, zelenšie, bezpečnejšie a trvalo udržateľné mestá? Dnes už medzi sebou najprogresívnejšie moderné mestá nesúperia v investíciách do infraštruktúry, ale v tom, ako šikovne využijú moderné technológie k svojmu rozvoju.
My tomu hovoríme CityNext.

Vzbura robotov? Vzbura ľudí!
Cloud priniesol zásadný posun v tom, že technológie už nie sú čímsi zložitým a robustným, čomu sa musíme podriadiť, ale že opäť slúži ľuďom a pomáhajú im v každodennom živote.

Múdre mestá sú tie, ktoré rýchlo reagujú na päť kľúčových technologických trendov. Digitalizácia dnes prechádza doslova všetkým, čo robíme, a je základom pre transformáciu miest v organizácie, ktoré budú efektívne, transparentné a prívetivé k občanom. Druhým trendom je internet vecí, ktorý je stále viac riešením, ktoré mestá používajú napríklad pri riadení dopravy v reálnom čase, parkovanie, prevádzky metra .... Treťou oblasťou, ktorá prežíva zásadné zmeny, je zákaznícka skúsenosť - či už ide o vlastných občanov, či o návštevníkov mesta, o každodenné agendu, či zvládnutie veľkých akcií, ako sú festivaly a športové udalosti. Ľudia očakávajú, že pomocou technológií budú ich potreby riešené oveľa efektívnejšie a pohodlnejšie ako doteraz, a ak mestá chcú zostať atraktívnou destináciou pre život aj pre návštevy a dlhodobo prosperovať, musí im vyjsť v ústrety.

Veľkým trendom sú tzv. Big dáta, ktoré tvoria základ čoraz viac stratégií. Zásadné uplatnenie nachádzajú napríklad v riadení krízových situácií a pri zaistení bezpečnosti obyvateľov. V neposlednom rade je tu veľmi pozitívny dopad cloudových technológií z pohľadu občanov, pretože umožňujú oveľa jednoduchšie zapojenie občanov do verejného života - prístup k informáciám, možnosť vznášať podnety, vytvárať komunity atď. Poďme sa pozrieť detailnejšie na niektoré scénare použitia.
 
 
Krízové riadenie a technológie
Pravdepodobne najrozšírenejší je tento prístup dnes vo vytváraní integrovaných krízových systémov. Rada metropolí po celom svete má dnes minimálne spoločný priestor pre rokovania krízového štábu, v ktorom sú sústredené informácie všetkých zložiek záchranných systémov - hasiči, polícia, zdravotníci, doprava, vedenie mesta a ďalšie. Kým ešte nedávno bolo pri vytváraní takého integrovaného systému potrebné zavádzať všade nový softvér a prechádzať na jednotnú platformu, dnešné cloudové riešenia umožňujú variabilne prepojiť rôzne špecifické systémy tak, aby spolu dokázali efektívne spolupracovať na riešení konkrétnej situácie. Technológia tu sprostredkuváva dialóg medzi rôznymi subjektmi využívajúcimi rôzne systémy. Paradoxne sa dá povedať, že technológie dnes vedia odstrániť technologickú bariéru. To je obrovský pokrok. Technológie sa začali podriaďovať ľuďom, nie naopak.

Big Data – CityNext Dashboard
Príkladom využitia veľkých dát je napr. Aplikácia CityNext Dashboard. Je to systém, ktorý vďaka využitiu dát z existujúcich informačných systémov poskytuje zrozumiteľný a jednoduchý pohľad na prednastavené ukazovatele o činnosti mesta či iné inštitúcie. Prezentované informácie sú v podobe a štruktúre, ktorú si mesto určí. Príkladom môže byť informovanie občanov o čakacích dobách na úrade. Ak si mesto stanovuje, že vďaka efektívnejšej práci úradov odbaví občanov na prepážkach správnych agend rýchlejšie a tým zníži ich čakaciu dobu, je veľmi ľahké toto zobrazovať a hodnotiť - napríklad s využitím informácií z odbavovacieho systému. K takémuto systému je potom CityNext Dashboard pripojený a vyhodnocuje "čakaciu dobu" občanov v rade a porovnáva ju so stanovenou maximálnou čakacou dobou. CityNext Dashboard umožňuje sprístupniť všetky dostupné a dôležité informácie občanom prostredníctvom internetu - ako napr .:
  • Oblasť verejnej správy: rozpočty, projekty, hospodárenie mesta, nezamestnanosť.
  • Oblasť bezpečnosti: kriminalita v meste, dopravné nehody.
  • Oblasť dopravy: automobilová doprava, MHD, parkovanie, dĺžka cyklotrás
Dashboard je samozrejme vhodné prevádzkovať v stabilnom a bezpečnom prostredí, odolnom proti nepravidelnému a nárazovému preťaženiu. Osvedčenou technológiou pre zaistenie takéhoto prostredia je Microsoft Azure, ktorý okrem vyššie spomínaného poskytuje aj vysokú dostupnosť a ochranu proti strate dát.


Takýto nástroj môže využívať ako mesto, tak kraj či akákoľvek inštitúcie vrátane vlády a jednotlivých ministerstiev.

Príklady našťastie priťahajú. Barcelona, Manchester, Londýn, New York, Rio, Ulm, Philadelphia, New Orleans, Christchurch a čoskoro snáď aj slovenské mestá. Z CityNext sa rýchlo stáva CityNow. A Zem je plochejšia než kedykoľvek predtým.

 
Roman Tuchyňa
Technologicky stratég pre oblasť verejnej správy
Microsoft Slovakia



 
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho a povedz o ňom aj ostatným
Nastavenie súborov cookies